Forum ..::Śląski Fan Klub Fiata 126p::.. Strona Główna
 FAQ   Szukaj   Użytkownicy   Grupy    Galerie   Rejestracja   Profil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości   Zaloguj 

Na dpoczątek troszke historii

 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum ..::Śląski Fan Klub Fiata 126p::.. Strona Główna -> www.126.SLASK.PL
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
BeerT



Dołączył: 11 Sty 2008
Posty: 1
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 11:40, 23 Mar 2008    Temat postu: Na dpoczątek troszke historii

W latach 1991-1995 produkowany był w Ośrodku, samochód BOSMAL 126 CABRIO. CABRIO w oparciu o model Fiat'a 126. Samochód ten posiadał certyfikat TUV Monachium umożliwiający sprzedaż w krajach Unii Europejskiej.

Maluch bez dachu był wyposażony w silnik z zestawem "sportowym", także produkowanym przez OBR. Przypomnijmy że na zestaw ten składają się: nowa głowica, wałek rozrządu o innym zarysie krzywek oraz przekładnia łańcuchowa napędu wałka. Zwiększony stopień sprężania umożliwia uzyskanie wyższej mocy maksymalnej - 22 kW przy 5500 obr/min. W praktyce oznacza to, że można bez trudu osiągnąć prędkość maksymalną 120 km/h, wyraźnie skracają się czasy rozpędzania samochodu. Największe zmiany dotyczą oczywiście nadwozia. Z oczywistych względów w OBR SM wybrano najprostsze rozwiązanie. Dach płócienny nie jest na stałe związany z nadwoziem, lecz spoczywa na tylnej półce pod pokrowcem. Dach wydobyty z ukrycia zapina się na obramowaniu wiatrochronu za pomocą dwóch sworzni z zawleczkami, blokowanymi od wewnątrz, a następnie na kilkunastu zatrzaskach w tylnej części nadwozia i na burtach. Końcową czynnością jest napięcie dachu przy użyciu rurowego pałąka, zamocowanego zawiasowo w tylnej części samochodu. Trwa to niewiele dłużej, niż przeczytanie tego opisu. Dach jest wykonany ze specjalnej tkaniny odpornej na rozciąganie, a przy tym elastycznej. Wszyte są w niego okienka z przezroczystej folii - dwa małe boczne i tylne, z przodu dach kończy się gumową uszczelką przylegającą do wiatrochronu, po bokach przymocowano plastykowe listewki uszczelniające górną krawędź szyb drzwi. Próby drogowe, prowadzone także przy maksymalnej prędkości (oczywiście tylko z pasji badawczej, kodeks surowo tego zabrania) przyniosły zaskakująco dobre wyniki. Mimo prostoty rozwiązania dachu, we wnętrzu nie ma przeciągów i jedynie przy silnym wietrze bocznym dostają się do niego podmuchy. Po odpięciu dachu zwija się go w harmonijkę na tylnej półce i osłania pokrowcem wykonanym z identycznej tkaniny, zapinanym na zatrzaski. Pasażerowie są chronieni od góry przez mocny pałąk, do którego są mocowane także pasy bezpieczeństwa przednich foteli oraz przez wzmocnioną ramę wiatrochronu. Chroni to oczywiście od skutków wywrotki, natomiast pozostawia do rozwiązania problem dobrania wygodnej dla pasażerów ilości świeżego powietrza wpadającego do wewnątrz. Przy nadwoziu całkowicie odkrytym, osobliwości aerodynamiki malucha stają się dokuczliwe w stopniu większym niż w szybszych, ale bardziej opływowych kabrioletach. O ile kierowca PF 126p Kabrio ma możliwość ochronienia się przed bocznymi zawirowaniami podnosząc szyby drzwi, to pasażerowie tylnych siedzeń są całkowicie odsłonięci: Obserwując (bardzo liczną w ostatnich latach) konstrukcje kabrioletów można spostrzec, że w przypadku stosowania centralnego pałąka ochronnego z reguły dodaje się małe okienko pomiędzy tylną krawędzią pałąka a burtą. Nie odbierając przyjemności jazdy kabrioletem, kierują one opływ powietrza nad głowy pasażerów. Proponujemy takie rozwiązanie także w małym Fiacie, gdyż klimat mamy surowy, a rozłożenie dachu tkaninowego - choć proste - wymaga zatrzymania samochodu itp.

Pozostałe zmiany konstrukcyjne w BOSMAL 126 Cabrio w porównaniu do bazowego Fiata 126p objęły: zastosowanie innej płyty podłogowej, innej przegrody czołowej, odmienne nadkole przednie oraz nadszybie przednie. Zmiany te wynikały z konieczności istotnej poprawy sztywności skrętnej nadwozia zmniejszonej znacznie po usunięciu dachu. Samochodzik był wyposażony w silnik z zestawem sportowym Z-1/30 także produkowanym przez OBR.
Model BOSMAL 126 Cabrio był produkowany przez Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Samochodów Małolitrażowych BOSMAL w Bielsku Białej, który już wcześniej wykonywał auta bez dachu. Produkowany w latach 1991-1995 z przeznaczeniem na rynek zachodni – głównie Austiacki, Niemiecki i Holenderski samochód posiadał certyfikat TUV z Monachium umożliwiający sprzedaż w krajach Unii Europejskiej.


Połowie lat 90-tych nasz kabriolet nie przeszedł ponownie badań TUV na nadmierną emisję hałasu (silnik chłodzony powietrzem)... a że był przeznaczony głównie na eksport zrezygnowano z dalszej produkcji wobec braku racji bytu w ówczesnej UE i małego zapotrzebowania w Polsce. Ze względu na swą oryginalność i niewielką ilość wyprodukowanych egzemplarzy do dziś wzbudza na ulicach zainteresowanie i jest obiektem pożądania kolekcjonerów.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
-lesbios-



Dołączył: 28 Lis 2008
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Cieszyn
Płeć: facet

PostWysłany: Pią 10:55, 28 Lis 2008    Temat postu:

a ja takiego maaaaam Very HappyVery HappyVery HappyVery HappyVery HappyVery Happy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
zgibi



Dołączył: 27 Paź 2008
Posty: 27
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Tarnowskie Góry
Płeć: facet

PostWysłany: Pią 17:43, 28 Lis 2008    Temat postu:

to chyba drugie cabrio na forum

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
-lesbios-



Dołączył: 28 Lis 2008
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Cieszyn
Płeć: facet

PostWysłany: Pią 18:18, 28 Lis 2008    Temat postu:

tak tylko ze moje jest fabrycznie oryginalne Wink Very Happy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
rafciu346



Dołączył: 22 Lis 2008
Posty: 110
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Cieszyn
Płeć: facet

PostWysłany: Pią 19:02, 28 Lis 2008    Temat postu:

LESBIOS jestem pod wrażeniem, ładnego masz tego maluszka. Widziałem go na fotosik.pl

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
-lesbios-



Dołączył: 28 Lis 2008
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Cieszyn
Płeć: facet

PostWysłany: Pią 19:07, 28 Lis 2008    Temat postu:

tenks :Dto i tak nic, bo jest lekko ubrudzony, przy niedzielnym kąpaniu Razz zrobie zdjecia takze bez dachu, wtedy jest efekt Very Happy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Tomekboa177
Klubowicze


Dołączył: 06 Mar 2008
Posty: 548
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Cieszyn
Płeć: facet

PostWysłany: Sob 10:50, 29 Lis 2008    Temat postu:

Czekamy na zdjęcia Wink

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
mario



Dołączył: 06 Gru 2008
Posty: 30
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: facet

PostWysłany: Nie 15:39, 07 Gru 2008    Temat postu:

kumpel mój miał w Raciborzu takiego czerwonego Cabrio ORYGINAŁ ; byłem z nim po niego gdzieś na śląsku ... zorganizowałem mu potem felgi ATS y 7Jx13 i opony 165/55/13 - super to pasowało - bo pozatym było to pełny oryginał ; z dołu zgnity trochę był ; żałuję jednak że go nie wziąłem - bo oddał go za czapkę gruszek Sad ale to już historia sprzed 3 lat , a może 4

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum ..::Śląski Fan Klub Fiata 126p::.. Strona Główna -> www.126.SLASK.PL Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Theme xand created by spleen & Programosy.
Regulamin